
Pitanje koje je, bez obzira na vrijeme, aktuelno i dominantno jeste pitanje Osmanlija i njihovih osvajanja. Islamska civilizacija koja se, prodorom Osmanlija, širila dotakla je najudaljenije meridijane Zemlje, pa tako i Balkan. Dolaskom islama sa Osmanlijama data je sloboda vjere svima. Teze o nasilnom obraćanju kršćana i bogumila na islam počele su otvoreno propagirati Pravoslavna i Katolička crkva u vrijeme kada počinju nacionalnooslobodilačke borbe krajem 18. i početkom 19. stoljeća. Taj trend će nastaviti i mnogi pisci. U svom proglasu iz 1711. godine pravoslavnim poglavarima na Balkanu, ruski car Petar I govorio je da je islam nasilno nametnut. Sa islamske tačke gledišta, prelazak u islam je legitiman samo ukoliko je isključivo čin lične odluke, odnosno, ukoliko je akcenat prihvatanja na samom akteru ovog čina. Položaj kršćana u Osmanlijskoj državi izražen je njihovim pravnim, ekonomskim i duhovnim odnosom prema toj državi… Pravo na rad nije nikom uskraćivano. Takav tretman imali su svi oni koji su radili na zemlji, bez obzira kojoj vjeri pripadali. Obzirom da su Osmanlije imali puno vremena, mogli su nesmetano, da su htjeli, izvršiti islamizaciju. To je vlast i zvanično zabranjivala. Zabilježen je primjer da je neki sultan to pokušao, traživši od šejhu-l-islama Ali-ef. Zembilija dozvolu, ali mu se energično suprotstavio, objasnivši mu da je to protuislamski. Mehmed je sličan dokument dao jerusalemskom patrijarhu 1457-8. godine, kojim mu daje zaštitu i vlast nad svim svetim mjestima i njegovim posjedima. Presudni faktori u širenju islama na Balkanu jesu jednostavnost, prirodnost, pitkost i jasnoća islamskog učenja. Nesumnjivo je da su stimulans islamizacije bila osmanlijska osvajanja. S Osmanlijama je došla nova civilizacija, novi način života, novi međuljudski odnosi i bogatiji život. Zapravo, logičnost islama davala je dodatni element atraktivnosti islama. Srpski autori će zastupati drugačije stavove. Mile Nedeljković tvrdi da su Turci uzimali od raje sve što su nalazili kod njih, da su uzimali porez za prijelaz preko rijeke, za ribolov, porez na neoženjene, oženjene, porez od Srba za udisanje carskog zraka i hodanje carskom zemljom. Takvu je tezu razvio Radovan Samardžić 1991. godine u studiji Prodor islama u jugoistočnu Evropu. Na drugoj strani, tu staru tezu hrvatske historiografije sažeo je nešto ranije (1967.) dr. O. Dominik Mandić u knjizi Etnička povijest Bosne i Hercegovine. S druge strane, svjetski priznati autori iznose indikativne stavove po ovom pitanju. Tomas Arnold u svom djelu kaže: „Širenje islama među Srbima započinje poslije bitke na Kosovu polju. Znatan dio onih iz starih feudalnih porodica koji su preživjeli kosovski boj ili koji nisu iselili u susjedne kršćanske države, svojevoljno je prigrlio Muhammedovu vjeru. I upravo u ovim preobraćenim plemićima sultani su našli najvjernije propagatore za širenje islama…“

doc. dr. hfz. Almir Pramenković
Izvor: fis.edu.rs
0 коментара :
Objavi komentar